Polski i Czeski Cieszyn w 1 dzień

6/22/2019

Cieszyn – niespełna 40-tysięczne przygraniczne miasto na południu Polski. Kiedyś jedno, obecnie podzielone na dwa. Oddzielone od siebie Mostem Przyjaźni – wystarczy przejść na drugą stronę rzeki, by znaleźć się w innym kraju. Może nie jest to typowo turystyczny kierunek, ale na pewno warto tu zajrzeć. Jeden dzień wystarczy, by zobaczyć najważniejsze punkty na mapie polskiego i czeskiego Cieszyna.

Trochę historii

Kiedyś Cieszyn był jednym miastem. Według legendy został założony w IX wieku przez potomków Leszka III – Bolka, Leszka i Cieszka. W rzeczywistości jednak Cieszyn powstał w X wieku jako gród broniący południowej granicy kraju (zalążki miasta to obecne Wzgórze Zamkowe). Cieszyn szybko rozwinął się w samodzielne miasto, które zyskało duże znaczenie w okolicy. W XIII wieku Cieszyn był już stolicą księstwa cieszyńskiego, a później jego podregionu – Śląska Cieszyńskiego. Nazwa „Śląsk Cieszyński” funkcjonuje zresztą do dziś. Mieszkam w okolicy od kilku lat, przyjechałam tu z innego województwa i zajęło mi sporo czasu, by rozróżnić te wszystkie nazwy – Górny Śląsk, Zagłębie, Podbeskidzie, Śląsk Cieszyński. Bo przecież wszystko to należy do jednego województwa – śląskiego. A gdy powiesz w Bielsku-Białej mieszkańcom, że są Ślązakami – popatrzą na Ciebie krzywo i się obrażą. Nie żeby mieli coś do Ślązaków. Ale po prostu się nimi nie czują. Tak samo jest też z gwarą. Górny Śląsk i Śląsk Cieszyński mają swój nieco odmienny regionalny język.

Ale wracając do historii Cieszyna. W średniowieczu było to jedno miasto. Dość zróżnicowane kulturowo (mieszkali tu Polacy, Czesi, Niemcy, Żydzi i Węgrzy) i religijnie – poza katolikami sporą grupę stanowili protestanci oraz wyznawcy judaizmu.

Kiedy Cieszyn rozpadł się na 2 miasta? Po zakończeniu I wojny światowej, gdy przyszło do ustalania nowych granic państw. Spór między Polską a Czechami zakończył się podziałem miasta na 2 części. Polska otrzymała bardziej „zabytkową” stronę miasta (moim zdaniem ładniejszą) – ze Wzgórzem Zamkowym, Rotundą, legendarną Studnią Trzech Braci. W polskiej części znalazły się także świątynie, urzędy, szkoły i obiekty kultury. Natomiast w granicach czeskiego Cieszyna znalazł się dworzec, gazownia, centrala wodociągowa. Podział Cieszyna przyhamował rozwój jego polskiej części – szczególnie ze względu na brak dworca, co odcięło dojazd do miasta. Na czas II wojny światowej miasto ponownie połączono, ale podział ten ponowiono po zakończeniu wojny.

Gdzie dokładnie leży Cieszyn

Cieszyn leży w południowej części województwa śląskiego, przy czeskiej granicy. Jest stolicą regionu zwanego Sląskiem Cieszyńskim. Do powiatu cieszyńskiego należy m.in. Wisła, Koniaków, Istebna, Ustroń, czyli górskie miejscowości.

Polski Cieszyn – co warto zobaczyć

Zwiedzenie centrum Cieszyna ze wszystkimi  ważniejszymi punktami nie zajmuje dużo czasu. Spacer po głównych miejscach w polskim Cieszynie, następnie przejście mostem do czeskiego Cieszyna (rynek w Czechach jest jakieś 10 minut pieszo od granicy) zajmuje 2-3 godziny. Jeśli chcecie wejść do niektórych budynków - i tak zmieścicie się w jednym dniu. Dlatego moim zdaniem warto tu się wybrać, gdy będziecie w okolicy.

W polskim Cieszynie na pewno warto zobaczyć:
  • Rynek z kamienicami i ratuszem.

• Wzgórze Zamkowe - z Rotundą św. Mikołaja, wieżą Piastowską i pozostałością kuchni zamkowej. Jest także punkt widokowy. Na wieżę Piastowską można wejść wykupując bilet. Ten sam bilet uprawnia także do zajrzenia wewnątrz rotundy (w wieży odbiera się wówczas klucz do rotundy). Ciekawostką jest fakt, że Rotunda św. Mikołaja (będąca najpierw kościołem grodowym, a później kaplicą zamkową) została uwieczniona na banknocie 20-złotowym. Na Wzgórzu mieści się także Pałac Myśliwski Habsburgów - obecnie Szkoła Muzyczna.

• Cieszyńska Wenecja - to część Starego Miasta. Nad rzeką Młynówką stoją domy, do których można wejść licznymi mostkami. Cieszyńska Wenecja to nazwa nieco wyolbrzymiona - do prawdziwej Wenecji dużo brakuje. Dodatkowo domy są dość zaniedbane. Zaledwie jeden jest ładnie odnowiony i mieści się w nim sklep z obrazami. Inne stoją puste, a szkoda - gdyby przeznaczyć je na kawiarnie i restauracje Cieszyńska Wenecja mogłaby tętnić życiem. Mimo tego miejsce jest dość urokliwe i na pewno warto przejść się tam na spacer.

• Studnia Trzech Braci - w pobliżu Cieszyńskiej Wenecji znajduje się Studnia Trzech Braci. To tutaj zgodnie z legendą spotkali się trzej bracia - Leszko, Bolko i Cieszko i założyli miasto. Studnia to kolejne dość zaniedbane miejsce, ale warte obejrzenia ze względu na legendę.

• Szlak Magnolii
  • Muzeum Drukarstwa
  • Most Przyjaźni, czyli przejście graniczne.

Czeski Cieszyn

Tak jak już wyżej pisałam - Czeski Cieszyn moim zdaniem jest mniej atrakcyjny pod względem turystycznym. W wyniku podziału Czesi dostali bardziej przemysłową część miasta. Jednak będąc w Cieszynie, szkoda byłoby nie przekroczyć granicy zwłaszcza, że z rynku w polskim Cieszynie do czeskiego rynku jest może pół godziny spacerkiem.

W okolicy Cieszyna warto wybrać się do:
  • Tężni solankowej w Dębowcu
  • Dream Parku w Ochabach - to park rozrywki z domem do góry nogami, oceanarium, placem zabaw, parkiem linowym i mini zoo.

• Ustronia - tu znajdziemy Leśny Park Niespodzianek (coś w stylu mini zoo), piękne centrum, tężnię solankową oraz wyciągi narciarskie.
  • Blisko jest także do Wisły, Koniakowa, Istebnej, Bielska-Białej

Wycieczka do Cieszyna jest prawie bezkosztowa (jedynie jeśli pokusicie się na zwiedzanie Wieży Piastowskiej i Rotundy oraz Muzeum - zapłacicie za wstęp. Natomiast sam spacer nie kosztuje nic. Dlatego miasto idealnie wpasowuje się w moją akcję promowaną na Instagramie - wycieczek za darmo, gdzie poza kosztami paliwa i jedzenia (oraz ewentualnego noclegu), nie ponosicie żadnych wydatków. Jeśli chcesz zobaczyć inne takie miejsca zajrzyj na Istagrama - hashtag #freetrippoland (zobacz)

Jeśli chcesz być na bieżąco z moimi nowymi wpisami, zapraszam Cię na moje konta na:

You Might Also Like

22 komentarze

1. Nie miałam okazji zwiedzać miasta, tylko przejazdem przez Cieszyn przekraczając granicę. Jak widać może wart przy najbliższej okazji choć na chwilę się zatrzymać :)

Odpowiedzi
    1. Dokładnie, chociaż godzina czy 2 powinna dać radę, by się przespacerować.

Usuń
  2. Fajna relacja i bardzo ładne zdjęcia. Piękne miejsce!

OdpowiedzUsuń
  3. Jeszcze tam nie byliśmy, a w sumie nie mamy daleko. Czas odwiedzić! ;)

4. świetne zdjęcia- fajnie opisane- musimy kiedys sie tam wybrać:)

5. Tyle miejsc jeszcze jest do zwiedzenia😱

OdpowiedzUsuń
  6. Każde oblicze Cieszyna podoba mi się, chętnie zaglądam w obie jego części, kiedy tylko mam okazję, przy konkursach czy koncertach. :)

7. Bardzo spokojne miasto bez tłumów turystycznie nie porywa.

Odpowiedzi
    1. Dlayego to miasto jest idealne na niedziele. Często jeździmy w inne miejsca i nie ma gdzie zaparkować, gdzie usiąść w restauracj - wszedzie tlumy. A Cieszy można zwiedzic bez tlumow.Co do turystycznych walorow to zalezy co kto lubi. Ja lubie zwiedzać zabytki, starowki itp. więc myślę, że do Cieszyna też się warto wybrać.

Usuń
  8. Co roku w Cieszynie odbywa się bardzo fajny festiwal: „Święto Herbaty” :)

Odpowiedzi
    1. Ooo super, dzięki za podpowiedź. Wlasnie sobie sprawdziłam to swieto.

Usuń
  9. Nie zdawałam sobie sprawy z ilości atrakcji w tym miejscu. Bardzo fajnie!

OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawie przedstawiłaś polski i czeski Cieszyn. Pozdrawiam.

11. Bardzo urokliwe miasteczko, idealne na niedzielne popołudnie z rodziną.

12. Co roku odbywa się tu też bardzo fajny festiwal filmowy Kino na granicy / Kino na hranici <3

OdpowiedzUsuń
  13. Byliśmy tam dwa lata temu i zakochaliśmy się w tym niewielkim miasteczku:)

14. W Cieszynie jeszcze nas nie było. Daleko, ale być może kiedyś nadrobimy, bo chcę dzieciom pokazać trochę Polski.

15. Wiele dobrego o tym miejscu słyszałam, ale też jeszcze nie byłam. Trzeba w końcu się wybrać

OdpowiedzUsuń
  16. Cieszyn jest fantastyczny na rodzinne popołudnie. Ostatnio ruszyliśmy wzdłuż Młynówki: niezwykle klimatyczne miejsce :) przy okazji znaleźliśmy najdziwniejszą restaurację jaką w życiu widziałam. Ale było pysznie, sympatycznie i na pewno jeszcze tam wrócimy :)

17. W Cieszynie warto zobaczyć też Browar :)
    Przejść się wzdłuż Olzy w stronę mostu sportowego i do Czech, do parku A. Sikory. A nawet polecamy jakby przejść park i udać się nad wodospady. Robią wrażenie.
    Kościoły również robią wrażenie. Najbardziej znany i największy Marii Magdaleny, tuż obok ul. Głęboka (obecnie na razie rozkopana). Ładnie wyremontowany dworzec PKP i PKS. Niedawno też spacerując tu i ówdzie można zobaczyć się w lustrze. Lustra spotkać można m.in. na Dworcu czy na ul. Głębokiej. Kilka ciekawych murali też zdobi Cieszyn.
    Uwielbiamy to miasteczko, chociaż ludność z niego się wykrusza przez coraz to mniej miejsc pracy :( :(

OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo się cieszę, że mogę podzielić się z nami swoimi doświadczeniami. Nazywam się Brenda i byłam szczęśliwa. Dopóki mój mąż nie powiedział, że go zdradzam, wtedy oboje zostaliśmy dokuczliwymi parami, nie mógł w to uwierzyć, ani nie zaufał moim słowom, więc złożyliśmy wniosek o rozwód, później zostaliśmy rozdzieleni i ślubowaliśmy, że nigdy się nie pogodzimy. Długo próbowałem iść dalej, ale nie mogłem pozostać bez niego, więc zacząłem poszukiwania powrotu męża, a potem skierowano mnie do Dr.IZOYA. Świetny człowiek, którego spotkałem, rzucił zaklęcie miłosne i zmusił mojego męża do powrotu w ciągu 24 godzin. dzięki temu jestem tutaj, aby udostępnić kontakt dr IZOYA, skontaktować się z nim poprzez drizayaomosolution@gmail.com. Jest naprawdę potężny i specjalizuje się w następujących sprawach ...
    (1) Kochaj zaklęcia wszelkiego rodzaju. (2) Przestań rozwodzić się. (3) Zakończ jałowość. (4) Potrzebujesz pomocy duchowej.